Skip to content

maci

5 Dec 2008
tags:

E vară.

O zi de vară veselă. Ieri a plouat, d-abia au mai rămas ceva nori pe cer.

Lumea bună a ieşit la un picnic. Domnii au rămas să joace petanque. Doamnele cele tinere au plecat la o plimbare cu copiii.

Cochete. Cu pălăriuţă, cu umbreluţe. Cu rochii moderne cu crinolină.

Copiii, îmbrăcaţi mariner, alerargă după gâze prin fâneaţă.

 

S-au abătut un pic de la drum, spre bucuria copiilor. O lizieră de plopi verde-nchis ascunde orizontul, aducând mai mult albastru în cer. În depărtare, conacul de vacanţă a familiei. Mai încoace, un mesteacăn ciufulit. Tufe de măceş pe margine. Grâul dă în copt, şi e plin de maci.

Plin de maci.

 

Într-un colţ trebuie c-a fost Monet, ieşit, ca de obicei, să picteze en plein air.

Impresionat de firescul imaginii a pictat fotografia pe nume Les Coquelicots. Un tablou care pare bidimensional, altminteri, dar în care adâncimea e dată de mărimea petelor de roşu care întruchipează macii. Atât şi nimic mai mult. Mici, mari. Departe, aproape. Fără umbre, fără unghiuri. Click. Ce minunat este punctul de fugă.

 

În acelaşi an, mai devreme, la Le Havre, văzuse aburul violet de dinainte de răsăritul de soare, şi-l fotografiase pe pânză, creând un curent artistic.

 

Respectele mele, domnule Monet. De-am fi fost contemporani, mi-ar fi plăcut să vă cunosc.

 

Claude Monet. 14.11.1840 – 5.12.1926

10 Comments leave one →
  1. 6 Dec 2008 12:52 pm

    de la Monet am iubit din prima clipa Doamna cu umbrela, dar asta nu inseamna ca nu ma inclin lui pentru tot ce a surprins

  2. aprilseas permalink
    6 Dec 2008 3:37 pm

    in ziua in care-am stat in Musee d’Orsay, ca sa ma bucur de toate picturile de-acolo pe-ndelete, m-am lipit pentru o vreme de un ghid de-al muzeului, vorbind unui grup in engleza.
    respectivul avea niste cartoane in mina, de culori precise: alb, negru, maron, verde, rosu, galben. se oprise in dreptul unui Renoir, cred, si arata cit de in-corect vedem noi culorile pictate.
    era vorba de un tablou cu o doamna cu o rochie alba, sub un pom prin care treceau razele soarelui. folosind extraordinar culorile si combinatiile lor, si mai ales abilitatea ochiului de a amesteca nuantele, pictorul ne mintise. ghidul ne demonstra, cu cartoanele colorate, ca rochia ei era de fapt pictata din nuante de piersiciu si fistic, pe care noi le vedeam ca alb, uniform. si umbrele erau de fapt kaki, si nu foarte inchis, dar noi le vedeam ca umbre pentru ca noi puneam de fapt soarele in pictura aia.
    pfui!
    era asa de bine explicat c-am preferat sa nu-mi mai demitizeze picturile si sa ma lase sa le-admir in prostie.

    a se vedea si moulin de la galette, renoir, tot pentru joaca de-a soarele.

  3. literaamare permalink
    7 Dec 2008 10:42 am

    pun aici in loc de bucmarc

    http://www.wga.hu/index1.html

  4. literaamare permalink
    7 Dec 2008 10:42 am

    am pus un comentariu cu un link in el :(((((

  5. aprilseas permalink
    7 Dec 2008 5:16 pm

    care comentariu, care link?

  6. literaamare permalink
    7 Dec 2008 6:04 pm

    http://www.wga.hu/index1.html

  7. 7 Dec 2008 6:04 pm

    pai iar l-am pus si iar nu-l accepta !!!

    http://www.wga.hu/index1.html

  8. literaamare permalink
    7 Dec 2008 6:05 pm

    scoate tu spatiile albe dintre componente

  9. aprilseas permalink
    7 Dec 2008 10:10 pm

    s-a rezolvat
    o sa-l pun si la yellow pages, ca e bun. ca de obicei, ai un ochi pentru linkuri si gaselnite pe internet, ceva de speriat.

  10. literaamare permalink
    8 Dec 2008 8:13 am

    ei, asta e gasit de altul :)

Leave a Reply

