Skip to content

de dincolo de mine

4 Jun 2008

mi-am amintit cum eram într-un magazin în New Delhi, unul din multele supermarketuri cu artizanat …

cred că numai acolo se poate aşa ceva, un magazin cît Unirea, proprietatea statului, un etaj cu argintărie, alămuri şi brass, pahare de şampanie din argint şi tablouri din argint; un etaj cu lemn, statui din santal de un metru, statui din tek de 3/3/3 metri, leagăne pentru copii de prins la tocul uşii şi miniaturi în lemn negru aromat, dulăpioare cu dantelă de lemn cu intarsii de pietre semipreţioase şi sidef, ca taj mahalul, şi cu obiecte din marmura aia specială de la Taj, neporoasă, cu intarsii şi cu recomandarea de a fi admirate contre-jour, ca să vezi rozul marmurei şi lumina difuză de la intarsii; un etaj cu stofe, mătăsuri naturale în culori care nu s-au inventat încă (urma să ajung, peste cîteva zile, la o nuntă în Chandigarh, şi să văd sari-uri despre care nu pot să scriu cuvinte, nici acum, 9 ani după), organza transparentă şi şantung cu fire groase, le mototoleam şi se lăsau mototolite, ca mătasea adevărată, Hey, behave, whatcha doin’ cheking it? It’s all natural, girl, plastic would be too expensive, lînă de capră din Himalaya şi şaluri paşmina din cele adevărate, ultrascumpe, bumbace în toate felurile şi din toate grosimile, inuri scrobite, covoare de mătase în ape, cu miliarde de noduri pe centimetru patrat, subţiri şi lunecătoare ca pledurile – şi o familie de americani care a luat un metru înălţime din stocul de covoare întinse unul peste altul, fără să caute modele şi culori -; un etaj cu obiecte din piele; un etaj parfumuri, acolo mureai şi înviai şi mai mureai o data, printre şampoane, săpunuri, geluri, uleiuri parfumate de nu le ştiu numele, esenţe lichide şi solide, beţe parfumate şi obiecte de cult; şi undeva la subsol bijuteriile indiene, safire din kashmir şi rubine din sri lanka şi smaralde din orissa, seturi de bijuterii de nuntă cîntărind kilograme, am văzut unul la care mi s-a oprit respiraţia, nu era de purtat de femeia albă, era special făcut pentru pielea lor cafenie, aur şi citrin, galben drept cu galben faţetat, model de spice de grîu împletite, colier, brăţări, bijuteria de pe cap, cercei şerpuitori, inele, brăţară de gleznă, tot setul era mai strălucitor ca soarele, şi aveau alţi sori, nenumăraţi, în cutiuţe, ce doreşte doamna, un onix, un carnelian, un safir floare de lotus, un safir stelat, doamna nu doreşte nimic, doamna face poze cu sufletul şi atît

… şi la un moment dat am auzit o tabla, tobiţa arăbească, şi m-am pierdut printre rafturi şi yesplease, memsahib şi m-am oprit în coasta celui care cînta. un bengali le încerca, ştia ce căuta şi le zicea frumos, lovea cu degetele pentru sunete precise, cu podul palmei şi cu latul pentru cele înfundate, mîngîia pielea pentru sunete alunecoase, eu sorbeam sunetul, mă oprisem lîngă un stand de pielărie, cu nasul în mirosul de piele argăsită, şi mă uitam la mişcările mîinilor. micro-concert de tabla pe-ncercatelea, pe-nmuiatelea de picioare, pe rămaselea în locul ăla cîţiva zeci de ani…

to be continued

10 Comments leave one →
  1. 4 Jun 2008 2:13 am

    ca sa nu stric insemnarea, zic aici: am cautat un youtube cu tabla, dar nu-mi merge, n-am youtube. asa ca va invit sa incercati muzica de alaturi, mp3-urile din dreapta, care au, prin fundal, sunetul de care zic. mie nici astea nu mi se incarca, dar o fi adminul nost’ de vina, nu-sh ce sa zic.

  2. 4 Jun 2008 2:23 am

    Vreau si eu asa o calatorie, la capatul lumii (in miezul ei, de fapt) :)

  3. 4 Jun 2008 2:25 am

    pai n-am cum altfel sa te-ajut decit sa mai povestesc. ceea ce si intentionez. :D

  4. isa permalink
    4 Jun 2008 3:51 am

    Mai zii, ca parca le zici din "1001 de nopti" (care, deci exista, e adevarate si in zilele noastre).
    Si cind simti ca te apropii cu povestile de sfirsit, pune frumos mina si calatoreste, si vino cu altele noi ca intreruperea povestilor nu se admite.

  5. 4 Jun 2008 5:37 am

    auzi, auzi, dar poze nu sunt? ca mi-a placut povestea si mai vreau, auzi? :)

  6. melisandru permalink
    5 Jun 2008 6:07 am

    i would go back to india in a blink of an eye…

  7. april permalink
    5 Jun 2008 9:05 am

    @ Departe: poze.. nu sunt.. ca eu am fost in India in 1999 si-n 2001, si pozele, putine si ametite, sunt pe film developat, si ar trebui scanate, etc.
    ca sa nu mai zic ca din 1999 mi-au fost voalate 3/4 din poze. apoape toate au un hue roz-sepia si o dunga-n partea de jos.

    o sa caut pe net poze d-a gata.

    @ Isa: vezi cum e??? asa zic si eu cind povestesti despre sunetul linistitor al masinii de dat zapada. si te-ndemn sa-ti aduni undeva toate ideile astea, si tu nu! :P

  8. 5 Jun 2008 11:58 am

    aşa, fată!

  9. 5 Jun 2008 12:57 pm

    La nebunie mi-a placut sa-ti citesc postarea ! Ai evocat o atmosfera care mie nu imi este straina deloc.
    Merg destul de des in Dubai (acum nu am mai fost din noiembrie si pana in octombrie,slabe sperante sa ajung…) ,si de fiecare data am cazarea in Bur Dubai ,cartier recunoscut ca fiind locuit in proprotie de 90 % de catre indieni. Sunt obisnuita cu culorile cu portul ,stilul lor…cu mirosurile de mancare dar si de parfumuri. Ce sa mai vorbesc de magazinele de artizanat ! Toate destinate turistilor .La cativa kilometri de Dubai in Sharjah este un bazar(doar denumirea i-a ramas asa,pt. ca de fapt este exact genul de supermarket despre care tu vorbesti) imens unde sunt firme cu care eu colaborez. Am asistat si la sarbatorirea unui Dewali-un fel de "anul nou",o sarbatoare a luminilor.
    Totul e superb ! Te inteleg atat de bine daca spui ca ti-e dor de India…

  10. April permalink
    6 Jun 2008 9:01 am

    asa, melisandre, asa, taie marunt si pune sare.

Leave a Reply

