Skip to content

TSî

6 Feb 2006
In cele ce urmeaza suntetsi invitatsi sa invatsatsi un pic de lingvistica a limbii romane, asezonata cu nitsica fonetica si fonologie. Nu am pretentsia ca as fi cel mai bun profesor, ci doar absolvent de facultate de lb. straine.
  
In limba romana sunt doua feluri de consoane: sonore si surde (In alte limbi apar diferite grade si moduri de sonorizare). Consoanele surde sunt consoanele care se emit fara participarea coardelor vocale. Atunci cind coardele vocale intra in vibratsie la articularea unei consoane, ea se numeste ”

sonora

“.

 
Consoanele surde:
/p/ ca in pin,
/t/ ca in timp,
/k/ ca in cuier,
/ʦ/ ca in ţine,
/ʧ/ ca in ceapa,
/f/ ca in fin,
/s/ ca in somn,
/ʃ/ ca in şarpe,
/h/ ca in hotar.
 
Consoane sonore:
/b/ ca în bocna,
/d/ ca în dar,
/g/ ca în guma,
/ʤ/ ca în geam,
/v/ ca în val,
/z/ ca în zinc,
/ʒ/ ca în jar,
 
Mai exista si consoane lichidele /r/ ca în riu, /l/ ca în leu, labiala, /m/ ca în mac si nazala, /n/ ca în neam.
 
Diferentsa intre consoanele surde si sonore este usor de facut: atunci cind se vorbeste in shoapta, coardele vocale nu intra deloc in vibratsie, si toate consoanele devin surde. De exemplu, incercatsi sa pronuntsatsi cuvintul ‘bodega’ in shoapta, fara a implica si coardele vocale. Se va auzi /poteca/, un cuvint format din aceeasi succesiune de consoane si vocale, dar surde, nu sonore.
Este imposibil ca o consoana surda sa fie insotsita imediat de una

sonora

. NU exista cuvinte care sa contsina sunete ca /pd/, /tv/, /kz/, / ʃb/, pur si simplu nu pot fi pronuntsate. In schimb, se pot pronuntsa secventse de 2 sunete surde, ca /ft/ in afta, /sf/ in sfoara, /pt/ in copt sau 2 sonore, /zg/ in zgomot.

Sunt limbi care permit o varianta

sonora

a lui /ts/, si care se scrie fonetic /dz/. Dar nu /tz/, asa ceva nu exista, pentru ca nu poate fi pronuntsat. De exemplu, daca am vrea sa scriem fonetic, pentru un strain, citirea cuvintului ţuica, vom scrie /tsuika/.

 
Deci.
Insemnarea de fatsa pleaca de la modul in care eu scriu cuvintele cu ts. Multa lume s-a mirat, s-a distrat, m-a comentat, ba chiar mi s-a cerut ‘imprumutarea dreptului de copyright’, asupra modului de a scrie cu TS, si nu cu tz.
Pentru ca eu una deja m-am plictisit de incercarile (nu singulare) de a ma face sa scriu cu tz, m-am gindit sa scriu explicatsia de fatsa. Cui ii place, poate sa scrie cu /ts/ fara copyright-ul meu. Iar cui nu-i place, sa scrie cum pofteste. La fel o sa fac si eu.
 
Link-uri utile:
19 Comments leave one →
  1. 6 Feb 2006 4:34 am

    wtf :)

  2. 6 Feb 2006 5:00 am

    fascinant… cred. complicata mai e romana asta…

  3. 6 Feb 2006 5:20 am

    :))))) poate nu se vor mai strădui să te facă să-ţi schimbi felul în care scrii (cine are ochi de citit, să citească ;)) )
    încăpăţînările astea (o zic de bine) mi-amintesc de discuţii de 4 dimineaţa în craiova, despre supremaţia naţiei chineze vs. japoneze hihihi

  4. 6 Feb 2006 5:42 am

    pai normal ca e cu ‘ts’ . io te inteleg si sustin:))

  5. 6 Feb 2006 6:06 am

    da, Jen, e complicata….. asta-mi aminteste de un alt episod din facultate, de povestit aici: pluralul substantivelor. e magistral…
    :o))))))) @ Mack & Adi!

  6. 6 Feb 2006 7:20 am

    oi duamne, mi-ai adus aminte de restantza mea al fonologie..engleza :P

  7. 6 Feb 2006 7:48 am

    Mie mi se pare o disputa între două tipuri de leneşi: leneşii tip ts şi leneşii tip tz. Ţţţ ţţţ ţţţţţ !

  8. 6 Feb 2006 9:28 am

    Multsumesc. Si multsumesc. Limpede si la obiect expunerea.

  9. 6 Feb 2006 10:15 am

    aaa, pluralul, DA! neaparat sa-l scrii cindva, e de exceptie!

  10. 7 Feb 2006 1:10 am

    n-ai intseles.
    scriu cit mai aproape de modul in care este scris fonetic. cu semnul ala, /ts/, ca sa zic asa, fin’ca vaz c-aci nu mi-l arata, imi pune patratsele.
    atita tot. iar atunci cind trebuie sa-i explici unui strain, dupa cum am spus, cum se pronuntsa sunetul ala, il descompui in T si S, iara nu Z.

    whatever. de restul, nu stiu cum sa-tsi multsumesc pentru c-ai observat ca ma confuzez, iluzionez, etc.

    sh-altceva, tu bine, sanatos?

  11. 7 Feb 2006 3:20 am

    Pentru un ţ trebuie insert symbol… sau un macro…

  12. 7 Feb 2006 3:56 am

    deci nu ma crezi. Asta iti explic. e o prostie sa descompui suntetul in t si s pentru ca nu sunt doua sunete acolo. e unul singur, care nu e un ts. De aia s-a inventat diacritica, sa se sublinieze caracterul unic. Ai sa-mi zici ca ar fi trebuit introdus un alt simbol in acest caz.

    raspunsul meu este de ordin diacronic. Ts cum zici tu provide din t urmat de untimbru palatal [i], fenomenul se cheama cum bine stii palatalizare, deci [ts] este rezultatul istoric al palatalizarii. De aia se scrie t cu sedila, almintere cele doua sunete sunt diferite.

    Nu poti sa zici ca scrii cat mai aproape de forma fonetica cu ts.

    Capisci?

    Sunt bine sanatos si cam ciufut astazi daca nu te superi si-mi vine a asupri a bunch of people (you included).

  13. 7 Feb 2006 4:38 am

    pai am vazut ca io included.
    si chiar nu stiu de ce te incapatsinezi aciulea sa imi demonstrezi ca n-am dreptate. si ca-s confuza, aparent stiintsifica, etc.

    de n-ash uita, mi-as promite ca in blogu-tsi, cind voi comenta, sa scriu ‘tk’ sau ‘tb’ in loc de ‘ts’. poate totusi nu uit, ca sa-ti fac acest mic favor.

    yours, truly,

  14. 7 Feb 2006 9:17 am

    mai A, io nu scriu cu diacritice, punct
    zici de leneshi?! pai noi pentru un semn scriem doo… adica ‘ts’ si ‘sh’ rezulta ca noi nu leneshi, ci harnici!

  15. 7 Feb 2006 11:00 am

    mack, aparte: dacă nu se păruiesc în intersecţie, tot degeaba!

  16. 7 Feb 2006 12:33 pm

    aprilia, imi pare rau. Nice try dar explicatia este gresita in ciuda aparentei de stiinta. Confunzi scrierea cu vorbirea. Notarea diacriticelor nu are nimic de a face cu opozitia surd-sonor. E doar o conventie in scris si nu e motivata fonetic. Nu screim ts pentru ca se aude un t si un s. [t] este o consoana oclusiva dentala surda iar sunetul [ts] este o dentala semioclusiva sonora. [sh] si [ts] nu sunt sunete compuse unde e important sa distingem cealalta consoana (neaparat surda cum corect zici tu dar n-ar a face cum n-are a face sula su prefectura desi ele dau eufonie)

    In afara de asta fonetic si fonologia sunt doua trebi diferite. Una e empirica cealalta e o stiinta despre obiecte ideale: foneme care fac perechi distinctive corelate cu sensul in limba. Observ confuzie si in aceasta privinta.

    Concluzie: atat vreme cat nu scrii corect in romaneste cu sedile, poti sa scrii oricum pentru ca tot incorect si aproximativ scrii din punctul de vedere al normei lingvistice. Tz nu e cu nimic mai corect decat ts sau tb, tk sau whatever else.

    Ts este in ceea ce te priveste o marca stilistica si n-ar ficazul sa o alienezi cu buna stiinta sub iluzia “corectitudinii”.

  17. 8 Feb 2006 10:06 am

    în intersectsie, tu :))))))

  18. 8 Feb 2006 10:34 am

    Cip si Dale!
    Veveritselor, da’ nu mai privitsi printre shipcile gardului. Poftitsi incoa’!

  19. 8 Feb 2006 10:36 am

    o nuanta, aprilia: vrea sa-ti dovedesc ca EU am dreptate nu ca tu n-ai dreptate :)) Si pana una alta ar tb-ui sa-mi faci favorul de a mai comenta prin batatura pe la mine, dupe aia vedem noi cum oi scrie. comenteaza, numai comenteaza. ComentezI? (glas glotal porcin) :))

Leave a Reply

