Skip to content

intre doua lumi

10 Sep 2004
De citeva zile vreau sa scriu. Aveam un subiect de care mi-am adus aminte. Ieri
insa a aparut altul, si azi dimineata inca ma mai gindeam pe care sa-l aleg.
Dar am iesit pina la colt, la Universitate, si m-am intilnit cu al treilea subiect.
Despre care, pina la urma, voi scrie.
O cheama Carmen. Am mai scris o data aceste rinduri, la inceputul unei compuneri
din clasa a 3a – iar tovarasa ne pusese sa scriem despre cel mai bun prieten al
nostru.
In clasa a 8a a plecat din scoala, dupa o altercatie cu profa de romana, baiatul
profei si alti citiva pustani pusi pe shotii.
A studiat la Mihai Viteazu, si dup-aia a urmat Facultatea de Medicina si Stomatologie.
S-a facut medic stomatolog. Nu ne-am mai intilnit multi ani, desi stam in acelasi
cartier. Prin ’99 m-am intilnit cu ea pe strada. Urma sa plece in Japonia, la
o bursa, doi ani, si nu era sigura ca vrea sa ajunga acolo, ca nu mai fusese niciodata
plecata pe nicaieri si era speriata de perspectiva de a fi intr-o tara de ciudati.
Eh…
Acum tocmai m-am intilnit cu ea. A venit din Japonia anul asta, in aprilie. Si-a
facut doctoratul acolo, in ortodontica. A facut 5 ani din cei 2 initiali, de trei
ani n-a mai calcat pe-aici, si povesteste:
– japonezii sunt inchisi, ciudati, nu vorbesc cu strainii, ‘gaijin’-ul este pentru
el orice lucru care nu e japonez. Lucru, pentru ca ei asa trateaza oamenii.
– a stat in

Niigata

, oras plicticos si uricios, poate in

Tokyo

ar fi fost altfel.

– n-a putut sa se imprieteneasca cu nimeni dintre localnici, ca aia nici nu veneau
la cabinetul la care lucra ea, numai strainii. Japonezii au foarte clar definita
impartirea intre noi / restul lumii.
– avea un salariu de mizerie, 1500$ pe luna, trimitea bani acasa si mai calatorea
pe-acolo. Cei de-acasa i-au mincat banii, fra-su s-a-nsurat si si-a luat casa
din banii ei, iar maica-sa n-a pus un ban deoparte, sa gaseasca si ea ceva cind
vine. A venit, si impusca banii, incearca sa gaseasca un cabinet care sa nu zica
‘sunteti prea buna pentru noi’.
– cind a venit avea marea suma de pina-ntr-o100 $ in buzunar. N-a economisit
nimica, pentru ca zicea ca are economii acasa, la maica-sa. Tseapa. Si nu o sa
faca nimica, pentru ca nici macar nu e foarte suparata pe ceea ce i s-a intimplat.
De banii, citez inca o data, de mizerie pe care-i facea in Japonia s-a plimbat
in

Australia

si-n

America

de citeva ori.

– e speriata de ce vede pe aici, nu se intelege cu lumea, s-a ‘stricat’ un pic,
e punctuala, e corecta, nu ride la glume, e ‘japonezita’ intr-un fel care n-o
ajuta deloc din punctul nostru de vedere. Si oamenii sunt altfel, distanti, si
strazile sunt plicticoase si pline de praf.
– intrebare: in ce
tara
din Europa sa ma duc? Da’ n-am bani de avion.
– are un maldar de carti, dictionare, prostii d-astea, in Japoneza. Ma intreba
daca ma intereseaza. I-am zis sa se duca la catedra de Japoneza de pe Pitar Mos,
si, cu toate ca seful de catedra are o fire sub orice critica, poate totusi o
sa se-nteleaga. Sau sa dea anunt in ziar, vind dictionare, fiecare separat sau
toate odata cu discount, mai face niste bani.
I s-a luminat fata, i-am bucurat ziua, dupa ce ea mi-o acrise pe-a mea. 5 ani
in Japonia, si n-a avut un cuvintsel bun de zis la adresa lor. Unul, cit de mic.
Parc-ar fi stat 5 ani de una singura in jungla din Indonezia.
“Nici macar strainii care ajung acolo nu sunt normali, si aia incearca sa fie
cit mai aproape de japonezi, de parca asta iar ajuta cu ceva. In timpul asta,
japonezii fac glume la adresa strainilor. Iar mincarea lor e foarte proasta!”
14 Comments leave one →
  1. 10 Sep 2004 2:42 am

    Barem ninja nu s-a facut acolo? Avea, astfel, medote de a-si recupera banii de la rude…

  2. AprilSea permalink
    10 Sep 2004 2:59 am

    nu… doar s-a plictisit, pret de 5 ani.
    a, si si-a facut doctoratul.

  3. 10 Sep 2004 9:10 am

    putea sa invete macar sa faca ikebana su vreun sport de-ala si sa se bucure de timpul asta. dar asa e doctoratul in strainatate, n-ai timp decat de dat societatii, nu si de luat.

  4. 13 Sep 2004 2:52 am

    Bah, lasa-ti-ma!. In 5 ani ma si insuram acolo, nu doar doctarate si plictis… Ii antrenam pe cichindeji la tot felu` de jocuri de societate de le scoteam animalu` sociabil pe nas si apoi sa fi vazut ikebana pe el…

  5. aprilsea permalink
    13 Sep 2004 3:44 am

    :o)
    asta e.. unii pot, altii nu. cam asa zicea si ea vazindu-ma cit de uimita o ascultam.
    da’, a naibii chestie, 5 ani de stat cu fundu’ la lume e cam mult!

  6. cbg permalink
    27 Sep 2004 9:29 am

    vezi e-mail.

  7. clabucel permalink
    12 Oct 2004 5:57 am

    CUM DRACU’ SA TE PLICTISESTI IN JAPONIA?

  8. dana permalink
    21 Jan 2005 9:49 am

    buna.eu zic sa mergi acolo,nu e asa de grav.am lucrat acolo un an si ei sunt foarte draguti.depinde si de firea omului.nu stii ce pierzi.nu vei intalni asa ceva la noi in tara.

  9. Madalina permalink
    9 Apr 2005 7:00 am

    Am si eu o parere. Eu zic sa nu o invidiati ca a stat 5 ani in Japonia. Nu e usor sa-ti sacrifici 5 ani din viata (ata de) departe de familie si prieteni si sa nu rezolvi prea multe din asta.

    In legatura cu diferenta dintre japoonezi si “restul lumii”: Am o prietena mongoleza care a locuit si a lucrat 5 ani in Tokyo. Desi e asiatica si foarte asemanatoare ca aspect cu japonezii, are o structura mai solida (doar un pic). Ea ne-a spus ca e foarte stresata ca trebuie sa slabeasca pentru ca japonezele sunt foarte slabe, iar ea cand se va intoarce in Japonia, lumea isi va da seama ca nu e japoneza din acest motiv. Cunoscand-o pe aceasta mongoleza, o inteleg foarte bine si pe prietena ta care nu a avut nici o sansa sa para japoneza.

  10. Madalina permalink
    9 Apr 2005 7:00 am

    Si sa nu uitam ce standard de viata ridicat are Japonia! Nu stiti ca vest-europenii ne trateaza pe noi romanii cu superioritate si ca noi trebuie sa le mancam din palma? Japonia nu se compara cu nici o alta tara asiatica, e cumva normal sentimentul lor de superioritate si distinctie.

    Si intr-adevar japonezii sunt foarte draguti si amabili. Probabil ca dupa 5 ani, prietenei tale i-au ramas sentimentul cel mai predominant in legatura cu atitudinea lor. Pana urma amabilitatea e doar de forma, ea a ajuns sa le cunoasca continutul.

  11. Lili permalink
    24 Jul 2005 6:00 am

    La DRACU cu JAPONIA si maimutoii aia urati si plini de ei…

  12. Madalina permalink
    4 Oct 2005 1:00 am

    Am recitit insemnarea ta. Apropo de salariul de mizerie: 1. daca lucrezi in Japonia vanzatoare la cofetarie iei cel putin 1000$ daca nu si mai mult. 2. preturile sunt de cel putin 6 ori mai mari decat in vestul Europei! Pana si orezul e mai scump, iar painea se vinde la 6 felii. Doar electronicele sunt mai ietine. Iar apropo de oras mic si uracios, ii dau dreptate, pentru ca nu putea sa faca naveta in Tokyo in fiecare zi si sa se bucure de el. Asa ca tot la oras mic si plicticos ramanea, pentru ca acolo traia. Ghinion…

  13. bianca permalink
    1 Dec 2005 11:13 am

    Nu pot sa cred ca atitea cuvinte urite pot fii spuse de spre aceasta tara
    Japonia este tot ce poate fii mai frumos

  14. AprilSea permalink
    1 Dec 2005 11:57 am

    e frumos pentru cineva care-i intelege. ea nu. si nici nu prea si-a pus problema sa incerce, din cite-am intseles.

Leave a comment